ראשי

— הודעות ספאם ממועדון לקוחות

הודעות ספאם ממועדון לקוחות
נכתב ע"י: עו"ד אסף אמון

בשנת 2008 נכנס לתוקף תיקון לס’ 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ”ב-1982. התיקון לחוק אוסר משלוח פרסומת מסחרית שלרוב נשלחת באמצעות דואר אלקטרוני, בהודעת טקסט למכשיר הנייד וזאת ללא קבלת אישור הנמען. הפצה של מסרים אלו נכנסים תחת ההגדרה של ספאם או בשפת העם “דואר זבל”.

לתופעה זו יש השלכות כלכליות רחבות היקף, מעבר להיותן מציקות ומטרידות. לדוגמא, באמצעות הספאם, משתמשי קצה מוצאים עצמם במצב בו חדרו למחשבם הפרטי ללא כל היתר ו/או מבזבזים זמן יקר וכסף על רכישת תוכנות שיש ביכולתן לצמצם את התופעה.

כיום, ניתן לראות כי צרכן המבצע רכישה בחנות המקומית, מקבל הצעה להצטרף למועדון הלקוחות של החברה ולזכות בפרסומים ומבצעים ייחודים. אך מה שאותו צרכן בדרך כלל לא שם לב, לזה לאותיות הקטנות הנלוות להצטרפות. כך יוצא, כי צרכנים רבים מצאו עצמם מקבלים הודעות המוגדרות כפרסומת בתדירות שאינה עולה בקנה אחד עם הצטרפותם.

אז מה ניתן לעשות?

ראשית, יש לשים כי במעמד ההצטרפות, קיימת אופציה השוללת קבלת דיוור למספר הטלפון ו/או תיבת הדואר האלקטרונית. במידה ותוגש תביעה לבית המשפט הנתבע אשר שלח את ההודעות יצטרך להוכיח כי ניתנה הסכמה לקבלת הדיוור, ובמקרים בהם יתקשה הנתבע להמציא הוכחה זו, החזקה קובעת כי לא ניתנה הסכמה.

שנית, בגוף ההודעה חייב השולח לציין בצורה גלויה כי מדובר בפרסומת תוך מתן אפשרות לנמען להסיר עצמו מן רשימת התפוצה. במידה ולא קיים השולח את ההוראות לעיל, הדבר יהווה חיזוק לעובדה כי עבר על הוראות החוק.

שלישית, במקרים בהם הנמען מעוניין לתבוע את השולח, ניתן לעשות זאת בצורה מהירה תוך איסוף הראיות והגשת כתב תביעה. קיימים עמותות ו/או גופים מסחריים המבקשים לעשות זאת עבורכם תוך קבלת אחוז מסוים מן התביעה. יש לקחת בחשבון כי הפסיקה אינה מעודדת שימוש בגופים אלו, ונקבע כי זוהי היעזרות בהם אינה עומדת בתכלית החוק.

“העישון הינו מהגורמים המרכזיים לתחלואה ותמותה בישראל. ניתן להעריך כי בשנת 2016 נפטרו כתוצאה מתחלואה שנגרמה מעישון כ- 8,000 ישראלים, מהם כ- 800 כתוצאה מתחלואה שנגרמה מחשיפה לעישון כפוי…”

“משרד הבריאות מגבש כעת תכנית מקיפה לצמצום העישון ונזקיו, אשר תכלול שיפור ההגנה מפני חשיפה לעישון כפוי במקומות ציבוריים והרחבת ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים שונים…”

בדוח מאת מרכז המידע והמחקר של הכנסת שנערך בתאריך 16.2.2011 מתוארים בהרחבה נזקי העישון המשני:

עשן משני הוא העשן הנפלט מסיגריה, בדרך כלל יחד עם העשן הישיר שהמעשן נושף, והוא רעיל פי שלושה עד ארבעה מן העשן הישיר. יותר מ- 4,000 כימיקלים זוהו בעשן הטבק, ולפחות 250 ידועים כמזיקים ויותר מ-50 מהם מסרטנים. הזיהום מעישון עשוי להגיע לרמות גבוהות הרבה יותר מהזיהום רעלים סביבתיים אחרים, כגון פליטה מכלי רכב. מחקרים הראו כי רמות הזיהום מעישון במקומות סגורים גבוהות מאלה שנמצאו סמוך לכבישים סואנים, מוסכים סגורים וסופות אש.

עשן משני יכול להתפשט בין חדרים בבניין אף אם דלתות אזור העישון סגורות. הזיהום נותר זמן רב לאחר סיום העישון הפעיל, ולאחר מכן נדבק לשטיחים, לווילונות, לבגדים, לאוכל, לרהיטים ולחפצים. רעלים אלו עלולים להישאר בחדר שבועות וחודשים, אף אם החלונות פתוחים או משמשים בו מאווררים או מסנני אוויר.

על-פי מחקרים כל רמת חשיפה לעשן משני מסוכנת. עשן משני גורם לכ-600,000 מקרי מוות בשנה בעולם, כ-31% מהם בקרב ילדים וכ-64% בקרב נשים.

מהו הפיצוי?

עבור כל הפרה יכול לקבל התובע עד 1000 ₪. לשם הדוגמא, קבלת 20 מסרונים יכולה לזכות את התובע בסך 20,000 ₪. יצויין כי סכום זה הינו הסכום המקסימאלי ולבית המשפט נתונה הסמכות ושיקול הדעת לקבוע את גובה הפיצוי, בכפוף לחוק, מטרותיו, נסיבות המקרה ותום ליבם של הצדדים.

כך יוצא, כי ישנם מקרים בהם בית המשפט בחר להעניק לתובע סכום בסך 150 ₪ להודעה ועד 1000 ₪ להודעה. קיימים מקרים נוספים בהם בית המשפט דחה את התביעה וקבע כי התובע ישלם לנתבע את הוצאות המשפט.

חשוב לציין, כי סכום זה אינו תלוי בגובה הנזק שנגרם לתובע, ומוגדר כסכום ללא הוכחת נזק.

כיצד מתנהלת תביעה בהליך אזרחי בה תובע מבקש למצות את זכויותיו?
בהליך אזרחי על התובע להוכיח את תביעתו, דהיינו חובה על התובע לשכנע ולהביא ראיות בשיעור העולה על 50%, בבחינת הכלל העתיק “המוציא מחברו עליו הראיה”. כך יוצא, כי כדי לבסס תביעה אזרחית על התובע להוכיח כי תביעתו מוצדקת וזכאי הוא לסעד. ולענייננו, כאשר הנכם נתקלים בתופעה זו, עליכם לאסוף את כלל המידע והחומרים כדי שביום מן הימים, תוכלו לתבוע פיצוי כספי, ללא הוכחת נזק.

משרד עו”ד אמון מלווה לקוחות טרם התקשרות עם קבלן מבצע, ומסייע במתן המלצות משפטיות לאורך כל תקופת ההתקשרות בין הצדדים, ואף לאחר מכן. ישנה חשיבות יתרה לא להקל ראש בנושא, ובעת משבר עם הקבלן דרך התגובה שלכם יכולה להיות קריטית לצורך הגשת טענות לבית המשפט.

מאמרים נוספים

דיני חוזיםמשפט אזרחי - מסחרי
—  
מתנה
חוק המתנה
משבר קורונהמשפט אזרחי - מסחרי
—  
שאלות
תביעות קורונה – שאלות תשובות גני ילדים ומעונות פרטיים

חיפוש

הישארו בקשר

מלא את הטופס ובחר את העדפות המנוי לקבלת תקשורת אלקטרונית מהשדות שאתה מעוניין בהם.

על ידי מתן הסכמתך, אתה מאשר משרד עוה"ד אמון ושות' ישלח אליך תקשורת אלקטרונית (עלוני מידע, עלונים, חדשות, אירועים וכו '). המידע האישי שלך ישמש בכדי לספק לך מידע בהתאם להעדפות שציינת לעיל ובהתאם לחוקי הפרטיות הרלוונטיים. אתה יכול לשנות את המנוי שלך להתקשורת שלנו או לבטל את הרישום בכל עת על ידי שליחת דוא"ל לכתובת info@amon-law.co.il או על ידי לחיצה על כפתור ה"ביטול" בתחתית הדוא"ל שלנו.

מעוניינים שניצור איתכם קשר?

מעוניינים ליצור שיתוף פעולה​

עו"ד ושותפים עסקיים​

עו"ד ושותפים עסקיים​
יצירת קשר

איך אנחנו יכולים לעזור לך?

משרדים
לא נמצא מידע
דילוג לתוכן